Germaine Sanders nomadischeTekenschoolRotterdam® leert je hoe jij vanzelfsprekend kunt tekenen


In 1985 was ik een Delftse Architect en ik trok de wijde wereld in. Ik ging naar Japan omdat ik een groep beroemde en fantastische architecten had ontmoet die me uitnodigden om te komen werken in Tokio. 

We leken elkaar te begrijpen al spraken we elkaars taal niet.  Ik was jong, veelbelovend en ik wilde werken. Dat deed ik, aan interessante projecten in een voor mij toen, onbekend moderne high tech cultuur die sprankelend en verrassend was.  Werken en leven bovendien, vanuit een zeer rijke traditie die mij vreemd was en overal werd ik omgeven door fascinerende taal en tekens. 

Dus liet ik zien wat ik dacht en wat ik bedoelde door te tekenen! En de japanners? Zij tekenden mee want dat is hun natuur. 

 

In Tokio ontdekte ik de kracht van universele tekeningen. 

Ik leerde er te communiceren met simpele tekeningetjes en met schetsen in geuren en kleuren. Ik oefende met symbolen die algemene betekenis hebben of juist niet. En gaandeweg leerde ik iets van de taal daarmee te combineren.
Ik had een fantastische tijd in Japan waarin ik heb geleerd het onzichtbare te zien en te vertalen naar iets wat iedereen kan begrijpen. 
Dat lukt als je nieuwsgierigheid prikkelt. 
Ook nu nog is dat een oneindige bron voor mijn leven en voor mijn werk. De wil om te communiceren, ongeacht of je elkaars taal spreekt of niet. 
Samen en ieder voor zich, tekenen wat je bedoelt en wat je wil. 
Om vrij te kunnen denken en samen te werken op basis van wat je werkelijk deelt.
Zo simpel en zo makkelijk is het.

Chronologisch overzicht van soorten tekeningen die mijn leven stroomlijnen:

kunstenaar ingenieur docent ontwikkelaar

avonturier
stedenbouwkundig ingenieur
 internationale architect en stedenbouwkundige
 internationaal universitair gastdocent
 gebiedsontwikkelaar en team builder
conceptontwikkelaar
 business developer
 

©¤
gedurende 1960 -1970 maakte ik kindertekeningen
met kleurpotloden, verf, vetkrijt en viltstiften op papier.
Ik tekende mijn fantasiewereld en mijn leefwereld aan de oevers van de Maas, zo leerde ik hoe fijn het is om te kunnen dromen.

 
gedurende 1970-1976 maakte ik abstracte tekeningen en muziek
met verf en ecoline, potloden, pennen en penselen en zwarte inkt op papier.
Ik verbeeldde wat me bezig hield en wat ik mooi en spannend vond.
Zo heb ik met veel plezier mijzelf leren kennen.

©¤
gedurende 1977-1985 maakte ik architectonische studietekeningen
met potloden en kleur en met Rotring pennen op tekenvellen en op kalkpapier.
En ik schreef hier: de limieten van mijn taal zijn de limieten van mijn wereld.
Tekentaal als uitdrukking van een ruimtelijk ontwerp was toen al mijn experiment.
 
 
Zo heb ik mij leren onderscheiden

 
gedurende 1985-1995 tekende ik ontwerpen en technische tekeningen
nog met kleurpotloden en krijt op dikke en dunne vellen papier en vanaf 1988 ook met computerprogramma's en inktplotters.
Ik tekende dit ontwerp voor mijn eigen huis dat mij naar Japan bracht om in 1985  te starten als architect in Tokyo waar ik alles nog tekende met de hand en waar ik veel maquettes maakte.
Toen ik vanaf 1988 architect in London was, ontdekte ik daar de toepassing van AutoCAD.
Terug in Nederland verruilde ik vlot de tekentafel voor computers en plotters.
Zo ben ik  bij de tijd gebleven. 
 (Oase artikel 1986)

 
gedurende 1990 - 2002 maakte ik integrale ontwerptekeningen voor stedenbouw architectuur landschap en infrastructuur totaalconcepten
met stiften of pen , maar vooral met veel computers en printers inmiddels.
 
Samen met heel veel andere ontwerpers uit binnen- en buitenland ben ik grenzen blijven verkennen en verruimen van de enorme snelheid en kracht van tekenmachines en van visualisatie software.
Zo heb ik mijn professionele belevingswereld vergroot.
 
©R
vd
P 
gedurende 2002-2012 maakte ik concept schetsen voor masterplanning en voor stedelijke gebiedsontwikkeling en ook vele visuele presentaties
eigentijds vanaf de laptop maar ook weer meer en meer per schets en schema. 
Inmiddels werkte ik als ontwikkelaar van vastgoedprojecten en gebiedsontwikkeling. 
Omdat een ontwikkelaar vooral moet samenwerken met vakmensen zonder technische achtergrond heb ik mijn beeldtaal uitgebreid met behulp van kantoormiddelen en interdisciplinair gemaakt.
Zo heb ik mijn persoonlijke effectiviteit en vrijheid groter gemaakt.
 
 
mijn hele leven maak ik transitbeelden, tekeningen en schilderijen van verandering en ritme
op doek en papier, met acryl en met olieverf en met poltoden, krijt en inkt.
De vrijheid van voortdurende verandering, de kleuren van het licht en het moment van verrassing zijn de favoriete onderwerpen van mijn transitbeelden die richtingloos en schaalloos zijn.
Zo oefen ik mijn levensfilosofie en geef ik daar uitdrukking aan.
 
 
sinds 2011 maak ik ook weer nomadische vrij werk.
op papier met pen en stiften.
Wanneer ik onderweg ben, daadwerkelijk of in mijn gedachten, teken ik wat ik zie op een manier om er naar te blijven kijken en te laten zien.
Behalve tekeningen maak ik ook veel foto's om weer te tekenen.
Daarvoor heb ik altijd een camera op zak, wat nu natuurlijk makkelijk is.
 
En zo wil ik tekenen..
 

mijn vrije werk exposeer ik in tentoonstellingen en verkoop ik via kunstmarkten, webshop en ter plekke.

  








 

in 2013 integreren nomadische Tekenschool Rotteram® en nomadACADEMY® en 2FLUX in: PictureYourFuture®

 

In 2014 spitst de tweeledigheid zich toe op 
PICTURE YOUR BUSINESS® Advies en training
http://pyb-rotterdam.com enerzijds en anderzijds  http://tekenschoolrotterdam.nl
Twee kanten van van één verhaal.
   
   

illustraties zijn © GS en enkele zijn bewerkingen van afbeeldingen via open internetbronnen © of anders vermeld.